pátek 6. dubna 2012

Hunger Games

Tak konečně se odhodlávám...
Tuhle zfilmovanou knížku jsem v kině nemohla minout. Dokonce se mi povedlo si knižní předlohu předem připomenout - přece jen už to je nějaký ten pátek, kdy jsem to dočetla (září 2010, pokud by vás to zajímalo přesně :D). První dojmy: lehké zklamání. Ačkoliv jsem si záměrně nepouštěla trailery ani předem nečetla recenze, přesto jsem nebyla s to odfiltrovat všechna nadšená zvolání, jaká to je skvělá adaptace knížky. Tím pádem se mé očekávání vyšplhalo do nerealistických výšin a nutně muselo být zklamáno. Tak se po pár dnech nakonec můj dojem z filmu usadil na lepším průměru...
Asi nejzásadnější výhrady jsem měla k hereckému obsazení - úplně mi neseděla vpodstatě žádná z ústřední trojice (Katniss, Peeta, Gale), byť se na ně postupně dalo zvyknout. Každopádně i když jsem si zvykla na obličeje, pořád mi tam chybělo to, co měla knížka - Katnissiny myšlenkové pochody. Uznávám, že se Jennifer se snažila, ale pořád mi toho přišlo málo. Kromě toho třeba nechápu, proč ji scénář nutil být na Peetu zezačátku taková protivně odměřená. Ani rozklepaná kamera mi moc nesedla - hlavně zezačátku v distriktovém úvodu mě teda vyloženě prudila (dál v aréně se dala tolerovat jako dokumentační styl, no, dejme tomu). A vůbec celé dělení filmu - po první polovině, kdy se hrdinové "jen" chystají do arény, mi pak v knížce opravdu dlouhý a únavný boj přišel takový nějaký ošizený a zkrácený.
No, a teď k pozitivům... Valná většina vedlejších postav - prezident Snow, Seneca Crane, Caesar, Cinna, Haymitch (byť toho mohlo být klidně i víc), ... Dokonce i většina spolubojujících. Možná to bude vypadat jako drobnosti, ale bylo to přesně to, co mi do příběhu přesně zapadlo. Geniální mi přišlo i celé programování arény. Dohlížející Seneca. Nenápadně, ale přesto dost zásadně ovlivňující Snow. Bobule pro Senecu. Caesar a jeho moderování. Samé skvělé a přesně zapadající detaily. Škoda, že sem nemůžu zařadit i kostýmy - hlavně ty úvodní, hořící, mě zklamaly - od Cinny jsem čekala víc... :)
Tak abych to shrnula - adaptace knížky to je opravdu vcelku dost slušná, snažili se. Nedovedu posoudit, nakolik film něco řekne i lidem neznalým literární předlohy, ale na druhou stranu, podobné obavy jsem měla u Harryho, u Twilightu a u kde čeho dalšího, podle mě je to prostě film pro znalé. Co mě překvapilo, bylo celkové vyznění filmu, závěrečný dojem. Daleko víc, než v knížce, jsem u něj vnímala bezútěšnost celého HG světa, kde i závěrečné vítězství neznamená ani náhodou happy-end. Ale prolíná se to filmem už od začátku. Vyobrazení distriktu a Capitolu, kontrast obojího. Už když vidíte barevnou umělou Effii na šedém provizorním pódiu dvanáctého distriktu, když ji slyšíte mluvit nadšeně o hrách, které zabíjí, tak z toho lehce mrazí. Všichni ti fanaticky fandící Capitolané sledující zabíjení dětí v aréně jako zábavnou show. Znepokojivě děsivé. Upřímně jsem nechápala nadšená prohlášení typu: Na tenhle film bych šla hned znovu! Pro mě v daný okamžik něco nepochopitelného. Ačkoliv teď, po pár dnech, zjišťuju, že mi film zůstal zarytý pod kůží mnohem víc, než jsem si myslela... (May the odds be ever in your favor...)

Hodnocení: 70%
Film: Hunger Games
Režie: Gary Ross
Shlédnuto: 01.04.2012 v Cinestaru HK

2 komentáře:

  1. no, proč je asi na Peetu tak odměřená? protože ví, že Peeta nesmí přežít, aby mohla přežít ona, mně to přišlo dokonale logické, stejně jako mi přišly hezky vyjádřené i její emoce - v rámci technických možností filmového plátna bez voiceoveru :))) s tím, že byl boj krátký, souhlasím, v knížce jsem si užívala právě to několikadenní plazení za vodou a hojení spálenin... ale to je zas omezení filmu. A upřímně - v knížce ty přípravy a expozice taky zabíraly hromadu času :)

    Nebylo to dokonalý, ale neumím si představit, jak to natočit líp - což třeba u Harryho neplatilo a nadávala jsem tam snad každou čtvrt hodinu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, máš pravdu, zpětně mě taky překvapilo, že přípravy jsou víc než polovina obsahu knížky, při čtení jsem si to tak neuvědomovala... A s tím Peetou - tady mi nejvíc vadilo, že v té knížce k němu měla takový rozporuplný vztah, ale tady mi přišla prostě jen drsně chladná. Tak trochu prvoplánový, no.
      Každopádně nakonec jsem to ani sama tak mizerně nehodnotila, takže uznávám, že adaptace je to fakt v rámci možností dobrá.
      A jsem zvědavá (= těším se :D) na pokračování... ;)

      Vymazat