neděle 14. dubna 2013

Rychlý jablečný koláč

Už tu hodně dlouho nebyl žádný kuchařský experiment, viďte? :)
To jsem takhle jednou měla doma dvě oschlejší jablka a napadlo mě, že bych mohla zase jednou něco upéct. Poslední dobou když už peču, tak samé muffiny - je to nejjednodušší, suroviny většinou všechny doma a univerzální těsto můžu upravovat podle toho, co je zrovna po ruce. Ale zrovna jablka se mi do muffinů moc nehodí, tak jsem se rozhodla pro koláč do formy. Originální recept zde, tu uvádím své úpravy:

Přísady:
350g jablek (já měla dvě větší a bylo toho až dost - případně to chce v daném poměru přidat i ostatních surovin) nakrájených na menší kostky
2 vejce
100g cukru krystal (10 lžic)
150g polohrubé mouky (22 lžic)
8 lžic oleje (většinou radši nahrazuju máslem, ale tentokrát jsem tak neučinila)
5 lžic mléka
skořicový cukr (místo v původním receptu uvedené skořice)
1/2 prášku do pečiva
máslo + mouka na vysypání formy

Postup:
Poznámka hned na úvod - v původním receptu šlehají zvlášť žloutky a zvlášť bílkovou pěnu, ovšem já jakožto člověk od přírody líný jsem vajíčka zamíchala do těsta vcelku (jak jsem zvyklá z muffinových receptů) a nevadilo to. ;)
* Smícháme vajíčka, cukr, skořicový cukr a olej a chvíli důkladně promícháváme.
* Přidáme mouku smíchanou s práškem do pečiva, mléko a opět důkladně promícháme. Je-li těsto příliš husté, přidáme trochu mléka, je-li příliš řídké, přidáme trochu mouky.
* Nakonec přidáme jablka nakrájená na kostičky, rovnoměrně promícháme.
* Pečeme v kulaté formě na 160° asi 15-30 minut. Pozor - koláč je křehký, krájíme až po vychladnutí.

Koláč jsem pekla poprvé jako momentální inspiraci, pro příště bych se některých věcí vyvarovala. Kupříkladu není dobré mít jablek v těstě příliš mnoho a příliš velké kusy - koláč pak nemá jak držet dohromady a velmi neesteticky se rozpadá. To je taky jeden z důvodů, proč jsem si ho ani nevyfotila - při vyklápění z formy se roztrhal na kusy. Pokud by vás i přesto zajímalo, jak výsledek vypadá, tak nejpodobnější obrázek je asi tento. Každopádně chuťově velmi mile překvapil a evidentně chutnal - jen se po něm zaprášilo. :)


5 komentářů:

  1. Mně se osvědčilo jablka nahrubo nastrouhat - ale jsi šikulka :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za tip, ale já právě toužila po kostičkách. Hrozně nerada strouhám. O:)

      Vymazat
  2. Marunko i tak můj obdiv, ze jsi taklová kucharka jsem nevěděla...b

    OdpovědětVymazat
  3. Jestli mohu doporučit, vynikající do takové směsi je i citronová nebo limetková (super) kůra. v kombinaci s jablky je to prostě úžasné doplnění. Nedávno jsem byla na služebce v Praze a našla jsem tam v jedné cukrárně naprosto luxusně vypadající páje s krémem a ovocem. Mrkni :-) http://www.cukrarna-hajek-hajkova.cz/vyrobky/paje/ Jen sehnat ten recept protože kvalitní piškotovej základ je docela mazec udělat aby nebyl moc vláčný nebo naopak moc suchý. Takové dobroty taky děláš? nebo se specializuješ na ty tvoje muffiny ? :-) Zuza

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přiznám se bez mučení, že peču naprosto minimálně. Muffiny jsem si oblíbila, protože se dají udělat podle jednoho receptu v miliónu variací podle toho, co je zrovna doma. A pak se dobře jí. Koláč jsem pekla snad po roce. O:)

      Vymazat