sobota 7. září 2013

Dovolená ve Štramberku I.

Už když jsme plánovali letošní první dovolenou, tak jsme vycházeli z předpokladu, že koncem prázdnin vyrazíme ještě na jednu. A ono se nám to - světe, div se - opravdu podařilo. Takže po táborské dovolené hned v prvním týdnu prázdnin jsme poslední týden prázdnin zase vyrazili po hradech. Původně jsme měli v plánu západní Čechy (Cheb a okolí), chvíli to vypadalo na Plzeň, ale nakonec z toho byl Štramberk (důvody viz. koalix). A nelitovali jsme, krásný kraj, skvělá dovolená, i počasí nám nakonec vyšlo. :)
Pravda, ani tentokrát nebyly okolnosti odjezdu extra příznivé - Matýsek měl za sebou týden horeček a ještě v neděli jsem si nebyla jistá, jestli naše dovolená nebude spíš cesta do pekel. Ale během pondělka se všechno tak nějak usadilo a v úterý ráno jsme frčeli. Pravda, počasí stálo za starou bačkoru, ale děti byly hodný a jelo se slušně - přece jen, dálnice. A jak jsme se blížili ke Štramberku, najednou přestalo pršet, vylezlo sluníčko a všechno bylo rázem, no, sluníčkový. Úspěšně jsme tedy dorazili do cíle, penzion jsme našli taky bez problémů, jen nás mohli ubytovat až v jednu. Tak jsme si zatím došli do Hotelu Šipka na oběd, prošli náměstíčko s kašnou a koupili první štramberský uši. Kafe v "naší" pekárně a pak už jsme se pakovali nahoru ubytovat. Na fotkách to sice vypadalo trochu "hóch", ale když jsem viděla tu nastlanou postel, tak jsem fakt koukala. Následovalo vybalování, nutná reoganizace pokoje (s nachystanou přistýlkou se tam nedal udělat krok) a lehce opožděný polední klid. A pak už hurá nahoru na hrad. A rovnou na věž, hradování začalo. Ze štramberského hradu jsme scházeli druhou stranou, mezi krásnými roubenkami, až jsme narazili na turistické rozcestí. A Koalix nadhodil - Dojdeme si na rozhlednu, ne? A šlo se. Stoupáme, funíme, furt do kopce. Až zpětně jsme zjistili, že to bylo solidních sto metrů převýšení. Nedivím se, že Mišák protestoval. Ovšem výhled z rozhledny byl úžasný, přes koruny stromů jsme viděli minimálně dva naše další cíle - kopec se Šostýnem nad Kopřivnicí a v dálce bíle svítící Hukvaldy. Cestou zpátky jěště krásný pohled na Štramberk pod námi. Tak to trmácení do kopce za to asi stálo...
Jdeme na oběd Štramberk z věže Rozhled z Bílé hory Štramberský hrad zhora

Druhý den děti vstaly jako obvykle v šest, ještě pomalu ani světlo nebylo. Prováleli jsme se do osmi, kdy nás dole čekala snídaně a pak jsme vyrazili. Pěkně turisticky, po svých. Měli jsme namířeno na Šostýn a abychom to Mišákovi trochu zpříjemnili, vymysleli jsme železniční zkratku. Došli jsme na štramberské nádraží (ze kterého byla mimochodem vidět cedule začátku Kopřivnice, se Štramberkem přímo sousedí) a svezli se motoráčkem do Kopřivnice. Pro děti neskutečný zážitek, a to i přesto, že jsme jeli pouhé tři minuty. Zkrátili jsme si tak cestu o dva kilometry, kopec se Šostýnem byl před námi. Vylezli jsme nahoru, Koalix se jal poctivě dokumentovat, no a my s M&Ms jsme nejdřív prošli hrad a pak se věnovali hlavně svačině. Cestou zpátky jsme měli štěstí zase na vlak, tak jsme se stejnou cestou svezli zpátky a tím pádem jsme původně plánovaný celodenní výlet zkrátili na polovinu. Po poledním spaní jsme se pak vydali k jeskyni Šipka. Mišákovi se sice nikam moc nechtělo, ale pořádný dětský hřiště cestou mu náladu spravilo. A i v jeskyni se mu líbilo, prošmejdil ji několikrát, my jsme si zase užili krásný výhled. Večer přišel Mišákův velký okamžik - poté, co nám celý den (plus půl dne předtím) mlel dokola o úžasných hodinkách, který tu viděl v jednom stánku a který musí mít, jsem vyměkla a koupila mu je. Původně jsem měla v plánu podmínit je dobrým chováním a koupit až budeme odjíždět, ale když to se fakt nedalo. Mišák byl pochopitelně šťasten. Díky tomu se mu povedlo i seznámení s papouškem - pán od hodinek měl totiž jednoho v obchodě. Turistický den jsme zakončili (opět) v sousední hospodě - chválabohu za chůvičky.