středa 7. května 2014

Divergent

/Note to self - musím si zapamatovat, že mám psát recenze hned po kině, s odstupem se to píše mnohem mnohem hůř!/

Další zfilmovaná distopie přišla do kin. Podobná cílovka, jako Hunger games (se kterýmžto filmem je Divergent hodně často srovnáván), film založený na příběhu z knižní trilogie úspěšné (zejména) u mládeže. Ve zkratce k ději: "Ve světě budoucnosti jsou lidé rozděleni na pět frakcí podle svých dobrých vlastností. Každá vyznává jiné hodnoty, společně ale vytvářejí harmonický celek. Jenže hlavní hrdinka Tris do žádné škatulky nezapadá a test ukáže, že je divergentní - nebo-li má předpoklady a talent pro více frakcí. Systém okamžitě ukáže svou odvrácenou tvář a z Tris se stává lovná zvěř. Kdo se liší, znamená hrozbu. Hrozbu je třeba zlikvidovat."  Knížka se mi svého času (červen 2012) dost líbila, zajímavě vystavěný postapokalyptický svět s frakcemi, sympatická hrdinka, iniciační zkoušky všeho druhu, byť nakonec pravda trochu násilný závěrečný konflikt a poněkud nicneříkající vyústění, říkající si o pokračování. Na film jsem se snažila netěšit, byť trailer vypadal dost nadějně (zas a znovu, že já se vždycky nechám nachytat). A dobře jsem udělala...
První dojmy: nemůžu říct úplně zklamání, spíš deprese, pachuť. Ačkoliv taková byla i knížka, tak na plátně mi ten jejich svět přišel strašně krutej, smutnej a bezvýchodnej. Samý násilí, útěky, skrývání, boj. Když to vezmeme od začátku, kdy Tris zradí ("zradí" - prostě si jde za svým) svou rodinu, pak jde někam, kde musí dost krutě bojovat o svoje místo na slunci, zjišťuje, že jí hrozí smrtelné nebezpečí, před kterým se snaží schovat/utéct, aby v závěrečném boji přišla o oba rodiče, zabila nejlepšího kamaráda (mimo jiné) a skončila na útěku (byť se svou láskou, aspoň že tak). Ale jestli tohle není na Chocholouška, tak už teda nevím...
Klady - největším budiž herecké obsazení. Four mi seděl dokonale, Tris vpodstatě taky, skvělá byla Kate Winslet v roli záporačky, moc jí to sedělo, líbila se mi i Christina, Eric, Trisini rodiče, Tori, ... Líbilo se mi i ztvárnění prostředí - postapokalyptické Chicago bylo solidním dějištěm, vlaky, stavby, vyobrazení frakcí, simulace strachů se taky povedlo. Hodně dobrá hudba. Jo, a moc pěkný oblečky jim dali. :)
Zápory - klasický problém knižních adaptací - pro toho, kdo četl, tam spousta věcí/souvislostí/činů postav chyběla; pro toho, kdo nečetl, to naopak musí být filmový příběh v některých místech příliš detailní a nesrozumitelný. Ale to platí nejspíš obecně, už u Harryho Pottera mě tohle štvalo. Ploché vyústění konce už jsem zmínila - po masakru spousty lidí si naše dvojice prostě jen někam odjede. Ale ok, očekáváme pokračování, no.
Zkrátka - neurazilo, ale nijak zásadně nenadchlo. A nejsem si úplně jistá, jestli se mi bude chtít do kina Insurgent, kterážto kniha už se mi líbila podstatně míň než Divergent - na tuhle filmovou adaptaci asi tolik spěchat nebudu. A závěrečný Allegiant, rozdělený na dva díly, jak už to bývá u knižních trilogií zvykem, u toho to bude nejspíš platit taky (jsem teď v půlce a zatím nic moc :)).
Ale nebudu předbíhat, uvidíme, uvidíme...


Hodnocení: 50%
Film: Divergent
Režie: Neil Burger
Shlédnuto: 03.05.2014 v Cinestaru HK

3 komentáře:

  1. Allegiant na dva díly?! No konec, to budu bojkotovat jako Hobita :) Popravdě se mi moc nechce ani na ten Divergent, knížka slušná, ale do kina mě to (asi i po tom zklamání s Allegiantem) moc nevábí...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, zjevně není zas tak moc o co stát, obejdeš se bez toho... Ale zkus kdyžtak film "The Spectacular Now" - částečně stejní herci a dost dobrý... ;)

      Vymazat
    2. Aha, neznala jsem, děkuju!

      Vymazat