středa 23. července 2014

Jonas Jonasson: Analfabetka, která uměla počítat

To jsem šla vyměnit špatně koupenou knížku do svého oblíbeného knihkupectví a ne a ne mě nic cvrnknout do nosu. Tak jsem vzala Analfabetku, říkala jsem si, že s tou vedle nešlápnu...

"Druhý humoristický román Jonase Jonassona /.../ vypráví příběh černošské dívky Nombeko Mayeki, která se v roce 1961 narodila v Sowetu, chudinském předměstí Johannesburgu. Přestože neumí číst, velmi dobře rozumí matematice. Postupně se dopracuje na pozici, ve které navrhuje jaderné hlavice, a odstěhuje se do Švédska. Ve Švédsku vyšel román na podzim 2013 a okamžitě vzbudil ohlas srovnatelný se Stoletým staříkem, který tu byl dva roky po sobě nejprodávanějším románem."

Z několika stran se mi dostalo varování, že je Analfabetka v podstatě se Staříkem dost podobná, takže s tím jsem do ní šla. A ne že by mi to vadilo. Zase mě knížka od prvních stránek chytla a stejně pevně držela celých šest dní, co mi vydržela (a to jsem se ovládala :)). Mně se prostě Jonassonovo psaní líbí - to jeho co nejneuvěřitelnější spřádání osudů hlavních postav včetně všech možných odboček i u těch vedlejších mě prostě fascinuje. A ten jeho smysl pro detail. Nebo popis historického kontextu lehce vzdělávající svého čtenáře, to se mi taky líbí.
Dlouho jsem přemýšlela, jestli se mi líbila víc Analfabetka nebo Stařík. Nakonec jsem usoudila, že to je remíza. Stařík měl skvěle absurdní úvodní zápletku, od které se všechno odvíjelo. U Analfabetky se k absurdním situacím dostaneme o něco později, ale nijak jí to neškodí. Díky exotickým destinacím je zajímavá hned od začátku také, jen trochu jinak. Zkrátka a dobře, další příjemná a zábavná kniha pro všechny.
A už se těším na další "Jonassonovinu"! :)

Forma: CZ
Vydáno: Panteon 2014
Stran: 414
Přečteno za: 6 dní



3 komentáře:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. A mě jo, srovnatelně se staříkem, fakt... Zajímavý, ale tak kolik lidí, tolik chutí. :)

    OdpovědětVymazat