úterý 12. srpna 2014

Jakuba Katalpa: Němci

Druhá z knížek původně koupená na dovolenou. Sedla mi o poznání líp než ta předchozí, naštěstí...

"Píše se rok 1987 a ze západního Německa do Prahy dorazí poslední z balíčků, které rodině Mahlerových pravidelně přicházely od konce čtyřicátých let. Svému synovi Konradovi je posílala Klára Rissmannová. O babičce Kláře se však u Mahlerových nikdy nemluvilo, a proto po Konradově nečekané smrti zůstane řada nezodpovězených otázek. Pochopení rodinné minulosti a odhalení jejích traumat leží na Klářině vnučce, která se rozhodne babičku najít.

Kniha Jakuby Katalpy (1979) však není zdaleka jen o válce, byť je z největší části do této doby dějově zasazena. /.../ spíš než o beletrizovanou studii významného evropského etnika se jedná o příběh života poznamenaného událostmi dvacátého století. Vesměs fabulované, při znalostech dějin však nikoli nemožné události v životě jednoho člověka se rozprostírají na rozsáhlé časové ploše: od současnosti retrospektivně až po předválečnou dobu, kdy příběh a život hlavní hrdinky začíná."

Už od začátku mi knížka dost připomínala nedávno přečtenou Slepou mapu - postupným rozkrýváním minulosti, rodinnou historií, zasazením do (před)válečných let, Sudety, ... Celou první půlku knížky jsem si byla jistá, že zmiňovanou Slepou mapu dokonce překonává - trefně popsaná "komunistická" léta, prvorepublikové obrazy, ale hlavně kapitoly se střípky z vlaku odstupňované po letech, které z mnoha úlomků velmi zdařile skládaly mozaiku rozpoložení společnosti a jeho změn během předválečných let, byly naprosto brilantní. Zlom u mne nastal v přesunu děje do Sudet. Nebyla jsem s to pochopit, co tam Kláru vlastně drželo, proč zůstávala raději tam, na nepřátelském území, bez opory a dle mého i bez smyslu. Docenila jsem pak závěr, jen naznačený, nechávající prostor spekulacím, jak to vlastně všechno dopadlo.
Drobné výhrady bych měla k obtížné orientaci v postavách a k přehnané košatosti a detailnosti - přijde mi, že bez popisu životních osudů některých okrajových postav bychom se opravdu obešli.
Přesto bych knihu vřele doporučila, je čtivá, skvěle členěná - osobně mi krátké kapitoly nadmíru vyhovují a líbilo se mi i vyšší členění s úvodními citáty - a v neposlední řadě zajímavá. Není špatné podívat se na předválečné a válečné roky i z německého pohledu.

Forma: ebook CZ
Vydáno: Host 2012
Stran: 421
Přečteno za: 3 dny



3 komentáře:

  1. Chm, proč mi to dnes znova vyskočilo ve čtečce, dělala jsi něco s blogem? :)

    OdpovědětVymazat
  2. Štvou mě roboti, z nějakýho důvodu mi na tenhle blogovej příspěvek chodí několik robotospamodebilních komentářů denně... :/
    Zkoušela jsem ho nahodit znovu, ale to nepomohlo, budu to muset přejmenovat, asi... :/

    OdpovědětVymazat