čtvrtek 13. listopadu 2014

James Dashner: The Maze Runner

/píšu s odstupem, bohužel... Původně dočteno 3.11.2014/
Nebývá u mě zvykem, abych nejdřív viděla film a až poté si přečetla knižní předlohu (jednou z podobných výjimek byl blahé paměti i Pán prstenů). Ale právě Maze Runner je tento případ. Do kina jsem se dostala díky E. (která znala a četla (a svého času mi to i doporučovala :))), každopádně nelitovala jsem, film mě dost zaujal (a evidentně jsem nebyla sama) a jen co jsem měla volnou kapacitu, začetla jsem se...

"When Thomas wakes up in the lift, the only thing he can remember is his name. He’s surrounded by strangers—boys whose memories are also gone. /.../ Outside the towering stone walls that surround the Glade is a limitless, ever-changing maze. It’s the only way out—and no one’s ever made it through alive."

Základ příběhu jsem znala z filmu - skupina chlapců žije ve středu obrovského kamenného labyrintu, jehož vrata se každou noc zavírají a za nimiž číhají obludné pavoukovité příšery, kteří se v rámci svých možností snaží z labyrintu dostat ven - tak mě pochopitelně nejvíc zaujaly odlišnosti. A paradoxně mi u většiny věcí přišlo, že je měl film vymakanější víc než knížka. (spoiler alert >) Už třeba ta filmová myšlenka, že běžci už celý labyrint zmapovali a běhají jen ze setrvačnosti, geniální. Zabitý griever použitý následně jako kompas, geniální. I doupě grieverů (na číselný kód) jsem líp skousla v noře než jako okno, kterým se muselo proskakovat z Útesu (a následně zadávat slovní heslo)... Zkrátka, kdyby to bylo naopak a nejdřív bych znala knížku, tak počítám, že mluvím jinak a hodnotím zajímavé prostředí, klučičí komunitu, myšlenku nerozluštitelného, protože každou noc přesunujícího se labyrintu a podobně, ale takhle mi film přece jen kus zážitku uzmul, nedá se. (< spoil alert)
Každopádně doceňuji originálnost námětu, zajímavé postavy a v neposlední řadě taky znepokojující konec, který nepřestává hlodat a vyvolává touhu vědět, jak to bylo dál...

Forma: ebook EN
Vydáno: Delacorte Press 2009
Stran: 374
Přečteno za: 19 dní



Žádné komentáře:

Okomentovat