pondělí 17. listopadu 2014

Karen Thompson Walker: The Age of Miracles

Po předchozím Maze Runnerovi zase z poněkud jiného soudku... Původně se mi nechtělo číst nic anglického, aby mi to rychleji odsejpalo - přece jen, konec roku se blíží a ještě mám číst minimálně 4 knížky (do své letošní Goodreads challenge), ale tahle na mě mrkala ve čtečce a dost zaujala tématikou, tak jsem do ní šla... :)

"On a seemingly ordinary Saturday in a California suburb, 11-year-old Julia and her family awake to discover, along with the rest of the world, that the rotation of the earth has suddenly begun to slow. The days and nights grow longer and longer, gravity is affected, the environment is thrown into disarray. Yet as she struggles to navigate an ever-shifting landscape, Julia is also coping with the normal disasters of everyday life--the fissures in her parents’ marriage, the loss of old friends, the hopeful anguish of first love, the bizarre behavior of her grandfather who, convinced of a government conspiracy, spends his days obsessively cataloging his possessions. As Julia adjusts to the new normal, the slowing inexorably continues."

Už od prvních stránek se rozvíjí pozoruhodný příběh založený na faktu, že jednoho dne začíná Země  rotovat pomaleji. To, co zpočátku vypadá jako vcelku nepodstatná maličkost, přeroste v globální problém, kdy den trvá víc než 72 hodin, extrémní teploty ve dne i v noci ničí veškerou vegetaci, vymírají zvířata, lidé trpí dříve neznámou nemocí, přichází náhlé výkyvy počasí, zemětřesení... Ovšem to vše je sice důležitým, ale přesto jen pozadím, kulisou životních osudů dvanáctileté Julie, která mimo tyto katastrofy zažívá i běžné problémy svého věku - ztrátu přátelství, rozkol v manželství svých rodičů nebo první lásku...

To nejzajímavější na této knize je to, jakým stylem je sepsána. Juliin popis běžných dnů je prokládán vševědoucími komentáři. Popis běžného školního odpoledne zakončí poznámka, že s daným člověkem už se v životě neviděla. Nebo: "Tehdy jsem naposledy jedla hrozny." Kontrast každodennosti s jedinečností finálního okamžiku. Neskutečně moc to na mě působilo. A celému příběhu to pak dodávalo osudovosti. A mimo jiné mě tahle knížka donutila přemýšlet o tom, jak by asi podobná katastrofa probíhala, jak by změnila lidi a jejich vnímání, co by se s námi stalo. A taky jsem byla moc ráda, když jsem venku pořád ještě viděla ptáky... :)

Takže byť příběhu tak trochu chyběl hnací motor, tak za působivost u mě dostává čtyři z pěti.

Forma: ebook EN
Vydáno: RandomHouse 2012
Stran: 294
Přečteno za: 13 dní



1 komentář:

  1. Chm, to vypadá zajímavě, takový (post)apo můžu...

    OdpovědětVymazat