pátek 16. ledna 2015

Robert Fulghum: Vzpomínky na jedno dobrodružství

Další úlovek z mé poslední návštěvy v Kosmasu (stejně jako minulé Čmuchadlo), mimochodem byla to vcelku příjemná změna číst zase něco "v papíru".

Ale jinak se mi s touhle knížkou povedl opravdu veselý kiks. Věděla jsem, že Fulghum napsal nějakou knížku o tancování, vidím tenhle tancovací přebal, tak si říkám, aha, to je ono, tak jo, to si vezmu. Čtu, zaeviduju si ji na Goodreads, pravda, podivím se, že nesedí počet stránek, ale říkala jsem si, že asi vycházejí z AJ vydání nebo něco. Když se pomalu chýlím ke konci, tak se zase podivuji nad poměrně vysokým čtenářským hodnocením, které na Goodreads tahle knížka má, ale ještě pořád mi to nedocvakne. No, a až na posledních stránkách knížky s doslovem (kde mimo jiné sumarizuje, co se stalo pak a zmíní tam tu druhou knížku, o které jsem se domnívala, že je to tato O:) :D) mi dojde, že čtu vlastně úplně něco jinýho! Nenapadlo mě totiž, že by mohl tancovací knížky napsat dvě za sebou. Tak tahle, vážení, tahle je ta argentinská... :)

"Jakmile jednou propadnete tangu, jste lapeni na celý život. Robert Fulghum ten pohlcující pocit zná. Aby svému osudu šel ještě více naproti, vydává se do země tangu zaslíbené: nasedá na loď, která při obeplouvání Jižní Ameriky ztroskotá, cestuje po Argentině vlakem s domorodci, je na ulici přepaden a okraden, málem přijde o život při silné vichřici, chodí na hodiny provazochodectví, s chutí jí, pije a seznamuje se, přemýšlí o argentinských dějinách, diktatuře, ekonomice, kultuře a mentalitě. Ale především: tancuje, tancuje, neustále tancuje. Tancuje i po svém návratu do Spojených států, možná tancuje i právě teď."

V dávných časech, když u nás po revoluci všechny ty Fulghumovy knížky začaly vycházet, jsem ho totálně milovala. To umění zkratky, hledání souvislostí, filozofická zamýšlení nad běžnými věcmi a v neposlední řadě taky přiblížení americké nátury... S odstupem téměř dvaceti let můžu směle prohlásit, že Fulghum je pořád Fulghum, pořád píše čtivě, dovede vykreslit Buenos Aires i krásy tanga, odvypráví své, ale tak nějak nic víc.

Jedno z Fulghumových mouder (str. 23):
"To machovské holedbání se, které tady v souvislosti s tangem předvádím, zastírá obyčejný strach. 
Já se děsím toho, že stárnutím se život jaksi smrskává.
Bojím se nudy, která nastane, když se nebudu nic nového učit, když nebudu chytat příležitosti za pačesy, když nebudu tak či onak riskovat a o něco usilovat.
Bojím se, že se tu budu pohybovat jako starší turista a divák, který svět jen zpovzdálí pozoruje, ale nijak se nezapojuje.
Bojím se umírání, které se uvnitř nastartuje, jakmile vstanete od rozehrané hry a jdete se posadit do čekárny, odkud už vede jen poslední cesta.
Tak to ne. Nikdy!"

Ve finále mi to přišlo trochu málo. Možná to bylo tematikou - tancování mě přece jen moc nebere, potažmo ani tango či obecně jihoamerická kultura mi moc neříká. Takže jo, dobrý, příjemný, ale na hlubší zážitek tohle teda nestačilo. Za mě tři z pěti. (Plus nutkání podívat se po letech do starých Fulghumovek. :))

Forma: CZ
Vydáno: Argo 2013
Stran: 178
Přečteno za: 7 dní


6 komentářů:

  1. Jestli chceš Drž mě pevně, miluj mě zlehka, tak můžu půjčit... Klidně výměnou za tuhle :))

    OdpovědětVymazat
  2. Hm, já od něj nikdy nic nečetla. Právě tou porevoluční vlnou obliby a provokativními tituly se mi nějak znechutil - sama to znáš ;) ani nevím, čemu bych měla dát šanci, kdybych se to rozhodla zkusit...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, za mě by to bylo nejspíš Třetí přání, to se mi ve své době líbilo fakt hodně (včetně všech pokračování), ale zase je to na první setkání dost tlustá knížka.
      A z těch útlejších se mi paradoxně asi nejvíc líbila knížka od Fulghumova syna - Hunter S. Fulghum: Like father, like son (Goodreads: Like father, like son) - je i v češtine, jen nevím přesně jak je ten název :)

      Vymazat
    2. Jo, a jinak všechny ty povídkový Fulghumy vlastním, kdybys chtěla půjčit v papíru (česky) - imho ke kojení docela vhodný čtivo... ;)

      Vymazat
    3. Tak uvidíme, až se příště uvidíme... ;)

      Vymazat