pátek 12. srpna 2016

Jan Guillou: Stavitelé mostů

Stavitelé mostů jsem začala číst naprostou náhodou, prostě jsem sáhla po první knize (a ano, furt soudím podle přebalu, asi se toho nezbavím :D), co jsem měla ve čtečce, aniž bych věděla, o co přesně jde.

Dvě pravdy o mé osobě: za prvé - nemám ráda tlusté knížky, fakt nemám. Pokud mě něco v knihkupectví umí zaručeně odradit (kromě nepěkného přebalu :D), tak je to příliš tlustá kniha. Ve světě ebooků je tato záležitost pochopitelně podstatě záludnější, díky různému písmu, stránkování a také ebookovým aplikacím je na první pohled velmi obtížné poznat, jestli je to "bichle" nebo ne.
Druhá pravda - když už něco začnu číst, tak to prostě dočtu, i kdyby mi to od začátku třeba úplně nesedlo. Rozečíst něco a pak to odložit mi přijde jako mrhání energií - co když má ta knížka famózní závěr a jen se k němu musím prokousat? Takže jsem se se Staviteli mostů nevědomky pustila do "bichle", ale když jsem to zjistila, bylo už pozdě a já je poctivě dočetla.

"Tři bratři Lauritz, Oscar a Sverre jsou poté, co jejich otec a strýc zahynou v Severním moři, nuceni opustit malou pobřežní vesničku a vydělávat si na živobytí ve městě. Stanou se z nich učni tamějšího provazníka. Jejich řemeslné nadání vzbudí pozornost dobročinného spolku, pod jehož záštitou mají být chlapci na univerzitě v Drážďanech vzděláváni jako stavitelé mostů a železnic. Po studiích se bratři rozdělí a každý si jde svou cestou. Lauritz se vrací do Norska a zapojuje se do stavby jedné z nejvýznamnějších železnic, Oscar odchází do Německé východní Afriky a Sverre, jenž uposlechl hlas srdce, se vydává se svou láskou do Anglie.

Román Stavitelé mostů, první díl Guillouovy nejrozsáhlejší románové série Velké století, je nadčasovým příběhem o bratrství, lásce a poslání, který překračuje hranice kontinentů. Jeho hrdinové musejí čelit krutým vánicím v západním Norsku i vedru a zákeřným epidemiím v Německé východní Africe. Je to rovněž příběh o lidstvu a století, které nás všechny utvářelo."

No a co tomu teda po tom pročteným měsíci říkám? Popravdě, smíšené pocity. Ano, zajímavě vystavěno, zajímavě ukotveno na přelomu století, kdy lidé věřili, že války jsou přežitkem a nové století se bez nich už obejde. Bratři jsou pozoruhodnými hrdiny a i kontrast prostředí a stavitelských osudů je moc zajímavý. Jak o severním Norsku, tak o Německé Africe v době předválečné jsem toho věděla pramálo, takže jsem si, mimo jiné, i obzory rozšířila. (Zejména ta Afrika byla pozoruhodná - srovnání německého a britského přístupu k lidem/černochům/raněným, to byl vyloženě eye-opener, přiznávám.)

Ale popravdě řečeno, dočetla jsem před pár dny a už teď je pro mě obtížné si vzpomenout, co se na těch sedmi stech elektronických stránkách dělo. A to není právě nejlepší vizitka. Přijde mi, že veškeré popisy byly snad až moc detailní a celá kniha až příliš rozvleklá. Ke zkratkám a skokovým časovým posunům se autor uchýlil až na konci, ale možná je - aspoň dle mého - mohl (a měl) využít i dříve.

Budu asi poměrně přísná, ale za mě to budou tři z pěti. Řemeslně jistě velmi dobré, ale dle mého snad až příliš podrobné a rozvleklé. Ne že by mě nezajímalo, kam se budou bratři vyvíjet dále, ale obávám se, že už na další díl nebudu mít trpělivost (spoilery vítány! :D).

Forma: ebook CZ
Vydáno: Host 2014
Stran: 555
Přečteno za: 27 dnů


2 komentáře:

  1. :D to já si koupila už čtvrtý a těším se, že budu mít pěkně co číst... někdy mě bichle taky odrazujou, ale když se začtu, tak je naopak vítám ;) spoilery dodám!

    OdpovědětVymazat
  2. Mě taky někdy tlustý knížky hodně odrazujou, ale někdy to stojí za to..teď jsem se pustila do Roberta Merleho a jeho trilogie Fortunes of France první za mnou a musím říct, že se to čte krásně!

    OdpovědětVymazat